Esben Just - anmeldelse

IMG_4891.jpg
22-03-2015

ESBEN JUST – helt normal

Generalforsamling, pølsebord og en klassisk klaverbokser er opskriften på en spændende aften i selskab med Hjallerup Musikforening.

Fredag aften var der indkaldt til generalforsamling i Hjallerup Musikforeningen. Myndigt og morsomt styret af Eskild Sloth. Formand Jonny Engelbrecht Nielsen, kunne berette om et godt musikår, med formentlig fem udsolgte koncerter, en udendørs sommerkoncert med Mariehaven og et pænt overskud i regnskabet.  Derudover blev sløret løftet for store dele af det kommende program, dette blev taget rigtig godt imod af publikum. Foreningens 9. år har bestemt været godt, og det kommende jubilæumsår virker ikke mindre spændende.

Efter det klassiske pølsebord, stod en oplagt Esben Just klar til at underholde med hans store stemme og fantastiske klaverspil.

Denne aften, er han i sit rette element, da han er ude med sit nye show “ Helt Normal”, flygel og mikrofon nærmest angribes samtidig. Og at Esben kan fortælle en historie, så man tror på det, får vi mange beviser på denne aften. Han starter ud med en løgnhistorie, og det siger man ikke nej tak til i Hjallerup.

Esben Just har dedikeret sig selv til musikken, som vi kender den fra New Orleans; sumpet, groovy og medrivende. Men også den klassiske musik har en plads i hans hjerte og fandt  vej til tangenterne denne aften.

Diversiteten var i højsædet, publikum mødte alt lige fra ”Mona Lisa”, til klassiske stykker som Chopins Opus 31 #2 (a ka Esben Justs bal i palæet) og Franz Liszts ”Liebestraum”. Der blev også spillet egne kompositioner som ”Venter i et kryds”, ”Let me love you” og ”Peace in the Valley” (en ode til den legendariske Ken Gudman). Men i centrum for livesættet stod Justs elskede New Orleans r & b. ”Whole lotta shakin´ going on”, James Booker covernummeret ”Baby, won´t you please come home” løftede taget på Hotel Hjallerup Kro.

Den gode Just kørte den hjem på selvtillid, charme og godt håndværk og det hele blev lukket ned med ekstranummeret ”You are my sunshine”, der bød på fællessang og efterfølgende stående ovationer.

Hjallerup Musikforening slår dørene op igen fredag d. 3. april, kl. 20:30 til Alberte og ØnskeScenariet.