Nytårskoncert

IMG_6509.JPG
28-01-2018

Nytårskoncert i Hjallerup

Kom og oplev Nytårskoncerten "På din hånd et fnug" med det rytmiske vokalensemble Dopplers og den klassiske pianist Cæcilie Tagmose. En stemningsfuld og alsidig koncert der skaber en performativ og sonisk bro mellem den klassiske og rytmiske musik. Undervejs smelter kor og klaver ind i hinanden i fælles klangflader og overledninger, hvor elementer som koreografi, oplæsning og publikumsinteraktion også spiller ind”.

Sådan var ordene fra Cæcilie Tagmose, da hun skrev til Hjallerup Musikforening. ”At vi her var ude i noget, vi aldrig tidligere havde prøvet, var helt klart”, siger Ulrik Eriksen fra Musikforeningen. ”En klassisk pianist uddannet ved Jens Elvekær og professor Niklas Sivelöv er tydelig tale, så Musikforeningens bestyrelse besluttede, at årets nytårskoncert skulle være noget helt andet end det, vi plejer”.

Det var ikke i antal det store publikum, der indtog Lille sal, men de fremmødte fik en flot, varieret og meget speciel musikoplevelse, hvis gennemgående tema var bygget over Helge Rodes ”Der er ingenting i verden så stille som sne”.  Herfra titlen på koncerten.

Koncerten indledtes da også med denne smukke sang i en helt speciel opsætning, og den blev på fineste måde fulgt op af tekster og melodier af Grundtvig, Maurice Ravel, Debussy, Grieg og Chopin. En livlig og fin version af ”Vær Velkommen”, og ”Snedronningen” af H.C Andersen, var indholdet i første halvdel af koncerten.

Efter pausen fik vi Leopold Godowskys ”Java Suite, nr. 1 Gamelan”, inden koret med færøske Eivørs ”Min Módir” fik det til at risle ned ad ryggen på publikum. Den skotske folkesang ”Auld Lang syne”, Mazurka af Scriabin og præludier af Debussy, førte vejen frem til koncertens afslutning: ”Skuld Gammel Venskab Rejn Forgo” af Jeppe Aakjær. Publikum rejste sig op, hvorefter Dopplers fordelte sig i mængden - og arm i arm blev nytåret sunget ind i Hjallerup.

Det blev en koncert af meget fin karat med utrolig flotte præstationer af både pianist og kor. – En minderig oplevelse for publikum og en musikalsk succes for Hjallerup Musikforening.

Næste koncert er den 2. februar, hvor der er blues/rock på programmet med Thorbjørn Risager and The Black Tornado. Er man til blues og rock, er her noget meget interessant, fortæller Ulrik Eriksen fra Musikforeningens bestyrelse.