Rasmus Lyberth

IMG_5905.JPG
11-12-2016

Den lille mand, med den store stemme fra nord

Torsdag aften havde Hjallerup Musikforeningen inviteret Rasmus Lyberth til byen, for at synge julen ind. Det blev en helt særlig aften med den grønlandske musiker.

Inden koncerten startede, var der mulighed for at tanke op på julehyggen ved den store julebuffet på Hotel Hjallerup Kro. Koncertsalen var pyntet op og der var dermed lagt op til en koncertoplevelse af de helt store. Og lad det være sagt med det samme, Rasmus Lyberth skuffede ingenlunde.

Den lille grønlænder fra Maniitsoq i Vestgrønland er efterhånden blevet en rutineret herre på 65 år, han har gennem en lang karriere optrådt verden rundt, bl.a. i Royal Albert Hall i London, og senest i Skotland og Mexico. Derudover har hans julekoncert i Christians Kirke udsolgt for 19. år i træk. Læg dertil en unik stemme og et charmerende væsen, ja så kan det nærmest ikke gå galt.

Med sig til Hjallerup havde han taget et yderst velspillende band, bestående af Ulrik Skytte Andersen på bass, Christoffer Jul Reenberg på keyboard og fra Ghana Ayi Solomon på trommer.

Rasmus Lyberth selv spillede guitar og sang så englene lyttede med. Hans baryton stemme fungerer som et ekstra instrument, der fremkalder stemninger, så man forstår hver en sang på trods af, at han synger på modersmålet.

Undervejs i koncerten, der bød på et bredt udsnit fra en lang karriere, får vi store sandheder (vi skal passe godt på jorden og husk at nyde livet) samt poetiske perler der formidler de dramatiske, storslåede og kontrastfyldte fortællinger, der både findes i Grønlands natur og menneskeskæbner.

Som nævnt kom vi godt rundt i Lyberths repertoire, lige fra samarbejdet med Lars Lilholt ”Når glæden stråler”, sange fra det seneste album, Nysgerrighed som styrmand (fra `14) som bragte ham titlen som ”Årets danske sangskriver”, og som Lyberth selv kommenterede fra scenekanten: ”…det er ikke så tosset endda”. Derudover fik vi grønlandske julesange og til at gå hjem på en funklende udgave af Glade jul, dejlige jul, på grønlandsk, Jûtdlime Kîmasugtut.

Det er en betagende og helt enestående oplevelse at høre Rasmus Lyberth synge. Koncerten gav lytteren en fantastisk varm og (jule)eventyrlig oplevelse.

Hermed lukkede Hjallerup Musikforening den første halvdel af sæsonen og der ses nu frem til den næste halvdel, der lægger ud med en udsolgt koncert med Four Jacks for altid, men også kan byde på store navne som f.eks. Thomas Kjellerup, Big Fat Snake og Herman´s Hermits. Hele forårsprogrammet kan ses på Hjallerup-musikforening.dk