Anmeldelse - Rugsted/Kreutzfeldt

r_og_k.JPG
14-02-2015

Rugsted/Kreutzfeldt kom ”Tilfældigvis forbi”

Nostalgi og fællessang var i højsædet, da den danske popduo med de mange hits vagte stor glæde til den udsolgte koncert i Hjallerup.  Og Rugsted/Kreutzfeldt leverede naturligvis deres store hit ”Tilfældigvis forbi”, sammen med mange andre fra deres efterhånden store og velkendte bagkatalog.

Helt tilfældigt var det dog ikke, at Rugsted/Kreutzfeldt kom på forbi Hotel Hjallerup Kro fredag aften, da Hjallerup Musikforening naturligvis havde valgt den danske popduo til deres program.

Det musikalske makkerpar pladedebuterede tilbage i 1978. De var tidens store navn op gennem 80´erne, for derefter at holde en pause med pladeudgivelserne. I mellemtiden gjorde de sig som tekstforfattere og producere. I 2006 tog de på landevejen igen, og for 4 år siden sendte duoen et længe ventet album på gaden – det første studiealbum, med nye sange i 26 år. ”5” som albummet hed har for længst modtaget guldplade.

Med den musikalske rygsæk, kunne det kun blive en fantastisk oplevelse.  Repertoiret denne aften bestod af et miks af gamle kendinge, nye numre, sange som de tidligere har skrevet til andre, tilsat små anekdoter fra årene der er gået – det hele leveret med humor, overskud og alle med den velkendte Rugsted Kreutzfeldt -sound. Gensynsglæden og begejstringen var da også stor blandt publikum til den totalt udsolgte koncert.

I første sæt fik vi bl.a. klassiske Rugsted/Kreutzfeldt hits som ”Du vil ha´ mere” og ”Sad i parken” (i øvrigt skrevet af Dan Turéll). Derudover blev publikum forkælet med ”kendissættet”, hvor duoen tilbageerobrer nogle af de mange, kendte hits, de har skrevet til andre kunstnere, men ikke selv før har indspillet. På den måde blev det til numre som ”Kærligheden Kalder” (Sanne Salomonsen), ”Du tænder lys” (Lis Sørensen) og nummeret ”Jeg i live”, som de herrer præsenterede, ikke uden humor, som nummeret der var gjort kendt af den syngende ”six pack” Burhan G, nu sunget af to ”one-packs”.

Det hele blev, udover Stig Kreutzfeldt og Jens Rugsted, holdt dygtigt sammen af tvillingebrødrene Jakob (på keyboard) og Josef Baumgartner (på guitar).

Heldigvis blev andet sæt lige så hyggeligt, sjovt og festligt, da numre som ” Spring op og ta med”, ”Jeg ved det godt”, ”Går gennem tiden” og ekstra nummeret ”Rundt op og ned” lagde op til fællessang, og minder om hvem man kyssede med i 1982.

Endnu en vellykket koncert, og allerede nu kan man se frem til nye oplevelser i selskab med musikforeningen.

Fredag d. 6. marts er der mulighed for i samarbejde med Hjallerup Biblioteket at opleve et anderledes tilbud. Et musikforedrag, om en af musikkens klassikere – Pink Floyds ”Dark Side of the Moon”.

Thomas Ulrik Larsens foredrag ”Dark Side of the Moon – en født klassiker fylder 40” er fyldt med baggrundsstof, anekdoter, lyd, billede og film. Det bliver seriøst, kuriøst og langt fra kedeligt.